Verschil tussen Pop, Imap en Exchange mail
Wij krijgen vaak de vraag: Wat is nou het verschil tussen een Pop, Imap of Exchange mail account? Wij leggen je uit wat de verschillen zijn.
De meeste gebruikte mailtechniek is pop en imap. Vaak krijg je, als je een domein hebt gehost via een domeinhosting– of internet provider hier gratis een aantal mailadressen bij die je kunt gebruiken binnen jouw domein.
Als je e-mail gebruikt via het pop(3) protocol dan worden jouw e-mailberichten lokaal op de computer opgeslagen, deze techniek verouderd want er is daardoor geen back-up of synchronisatie tussen meerdere devices.
Imap(4) is de moderne vorm van het pop(3) protocol. Bij Imap worden mails bewaard op de server van de hosting- of internetprovider (denk aan Ziggo ,KPN of de provider waar jij jouw domein host). Als je een e-mail verwijderd op een device wat Imap mails ontvangt, dan wordt deze ook op de server verwijderd. Verwijder je geen e-mails of archiveer je deze binnen het mail programma, dan worden deze mails ook online bewaard. Jouw contactpersonen en agenda worden niet gesynchroniseerd.
Voor zakelijk gebruik is Exchange echt een toegevoegde waarde. Het nadeel van Exchange is, er zijn kosten aan verbonden. Exchange schaf je vaak een via een ICT-dienstverlener.
Het exchange protocol werkt hetzelfde als Imap, met een bijkomend voordeel dat jouw agenda en contacten ook gesynchroniseerd worden. Deze staan zowel online en lokaal op ieder apparaat. Het is ook niet nodig om complexe serverinstellingen op te geven en is daardoor ook minder foutgevoelig.
Exchange heeft tevens een ingebouwde anti-spam en anti-malware filter.
Wil je meer informatie over de implementatie van Exchange binnen jouw organisatie. Neem dan vooral contact met ons op via 0229-210072 of stuur een mail naar servicedesk@encis.nl